10 клас
Задача 1
Установіть відповідність між формулою речовини та її
застосуванням.
Відповідь представте у вигляді: №
речовини – тривіальна назва речовини – відповідна літера.
|
H2O
|
А
|
абразивний матеріал
|
|
I2
|
Б
|
виготовлення настоянок у фармацевтиці
|
|
NaHCO3
|
В
|
коштовний камінь
|
|
SiO2
|
Г
|
консервант
|
|
S
|
Д
|
розпушувач тіста
|
|
C2H5OH
|
Е
|
засіб для анестезії
|
|
NaCl
|
Є
|
складова частина пороху
|
|
CH3СОOН
|
Ж
|
мінеральне добриво
|
|
Аl2O3
|
З
|
«сухий лід»
|
|
N2O
|
И
|
найпоширеніший розчинник
|
|
CaCO3
|
Ш
|
засіб для очищення труб від жиру
|
|
C
|
Ї
|
антисептик
|
|
NH4NO3
|
Й
|
будівельний матеріал
|
|
CO2
|
К
|
найпоширеніша харчова добавка
|
|
NaOH
|
Л
|
оздоблювальний камінь білого кольору
|
Задача 2
Внаслідок окиснення
невідомого металу масою 5 г утворилося 9,44 г оксиду металу.
- Здійсніть необхідні розрахунки та
назвіть метал.
- Опишіть сфери застосування металу та
його сполук.
Задача 3
Гази A (DH2 = 8,5) та B
(DH2 = 16) реагують між собою за високих температур із утворенням
рідини C та газу D, або при нагріванні у присутності
каталізатора (Pt) – з утворенням тієї ж рідини C та газу E. Якщо газ E за кімнатної температури змішати з
газом B, утворюється газ F, забарвлений у бурий колір.
Пропускання суміші газів F та B через рідину C призводить до утворення розчину кислоти G. При взаємодії цієї кислоти з газом A утворюється біла кристалічна сполука H. При нагріванні цієї сполуки утворюється рідина C та газ K, який підтримує горіння та при нагріванні до високої температури
перетворюється у суміш газів B та D.
1.
Розшифруйте всі речовини, напишіть рівняння реакцій, про які
згадувалося в умові задачі.
2.
Гази A, D, E,
F, K можна отримати за допомогою реакцій кислоти G з металами. Наведіть приклади
таких реакцій та вкажіть умови їх проведення.
Задача 4
Напишіть рівняння реакцій, що ілюструють
схему перетворень, вкажіть умови їх проведення:
Zn(NO3)2→ZnS
Zn X ZnCl2 ® Zn
K2[Zn(OH)4]→ K2ZnO2
- Визначте речовину Х.
Який тип зв’язку притаманний цій сполуці?
- Якою найбільшою
кількістю стрілок (кожна відповідає одностадійному перетворенню) вдається
доповнити схему? Запишіть рівняння відповідних реакцій.
- Зовнішнє чи
внутрішнє застосування мають ліки, що містять речовину Х?
Відповідь мотивуйте.
Задача 5
На технічний кальцій карбід масою
42,80 г, що містить 19,20 % домішок, подіяли водою. Отриманий ацетилен піддали
циклізації.
1. Обчисліть масу бензену, що
утворився при цьому, якщо виробничі втрати складають 25%.
2. Опишіть особливості будови молекули
бензену. Чому ароматичні вуглеводні, на відміну від усіх інших ненасичених
вуглеводнів, стійкі до дії окисників і входять до складу природної
вуглеводневої сировини?
3. Наведіть приклади взаємодії бензену
з хлором. Назвіть продукти реакцій за міжнародною номенклатурою.
Задача 6
Два
юних хіміки добували водень. Один із них розчиняв у хлоридній кислоті алюміній,
інший – залізо. Обидва отримали однакові об’єми газу.
Який із
хіміків витратив більшу наважку металу (г) для добування водню і в скільки разів?
11 клас
Задача 1
За якими
ознаками прийнято класифікувати речовини на неорганічні та органічні?
Наведіть 2-3 приклади, що підтверджують вашу відповідь.
Перед вами наступний список:
Ø нашатирний спирт;
Ø настоянка йоду медична;
Ø олеум;
Ø бензен;
Ø столовий оцет;
Ø гліцин;
Ø алебастр;
Ø бензин;
Ø пісок;
Ø питна сода;
Ø мило;
Ø глина.
Оберіть із
поданого списку:
1. Чисті речовини і суміші.
2. Органічні та неорганічні речовини.
3. Вкажіть формули зазначених вами речовин та склад сумішей.
Задача 2
До розчину, що містить 4,9 г
ортофосфатної кислоти, долили розчин лугу масою 96 г з масовою часткою натрій
гідроксиду 5%. Розчин, що утворився внаслідок взаємодії речовин, упарили досуха.
Визначити
масові частки речовин (%) у сухому залишку.
Задача 3
У воді розчинили 5 г мідного купоросу CuSO4•5H2O та довели об’єм розчину до 500 мл (ρ=1 г/см3).
Обчислити:
- Масу солі в отриманому розчині.
- Молярну
концентрацію розчину.
- Чому не
завжди виправданим є використання мідного купоросу як
антисептика в будівництві та фунгіциду в сільському господарстві?
Задача 4
Напишіть рівняння реакцій, що ілюструють схему перетворень,
вкажіть умови їх проведення:
Zn(NO3)2→ZnS
Zn X ZnCl2 ® Zn
K2[Zn(OH)4]→
K2ZnO2
- Визначте речовину Х.
Який тип зв’язку притаманний цій сполуці?
- Якою найбільшою
кількістю стрілок (кожна відповідає одностадійному перетворенню) вдається
доповнити схему? Запишіть рівняння
відповідних реакцій.
- Зовнішнє чи
внутрішнє застосування мають ліки, що містять речовину Х?
Відповідь мотивуйте.
Задача 5
До одноосновної органічної кислоти масою 35,2 г долили 54,55 мл розчину
натрій гідроксиду (ρ=1,1 г/см3) з масовою часткою лугу 20 %, а потім
– концентрованого розчину натрій гідрогенкарбонату. При цьому виділилося 2,24 л
газу (н.у.).
Установіть формулу кислоти, назвіть її за міжнародною номенклатурою та наведіть її
тривіальну назву.
Задача 6
У результаті повного спалювання сплаву двох елементів масою 11,9 г у
струмені кисню утворюється суміш оксидів масою 22,74 г, а під час обробки такої самої кількості сплаву надлишком хлоридної
кислоти виділяється водень об’ємом 13,44 л і залишається нерозчинний залишок
масою 1,1 г.
1.
Визначте якісний та кількісний (%) склад сплаву.
2.
У чому його можна розчинити повністю? Наведіть відповідні
рівняння реакцій.
Немає коментарів:
Дописати коментар